Meny Lukk

Om Oslo Sambaskole

G.R.E.S. Unidos de Oslo, eller Oslo sambaskole, er Norges første og eneste i sitt slag. Sambaskolen ble stiftet sommeren 2011, og jobber mot å bli en sambaskole så autentisk som mulig opp mot vår inspirasjon, de store sambaskolene i Rio de Janeiro.

G.R.E.S. Unidos de Oslo er en ideell kulturforening. Vi møtes fra mange nasjonaliteter med samme interesse for samba og brasiliansk kultur. Vi jobber for å skape et så autentisk miljø som mulig opp mot sambaskolene i Rio de Janeiro. Sambaskolen tilbyr forskjellige typer undervisning. Dansere, musikere og andre interesserte har mulighet til å lære å danse og spille karnevalssamba, samt de tradisjoner sambaskolene i Rio de Janeiro er mest kjent for. Kjernen i sambaskolen er vårt bateria. Et bateria består av mange “ritmistas” som spiller ulike brasilianske instrumenter. Til sammen danner de den tunge rytmen de brasilianske sambaskolene er kjent for, som gjør det vanskelig å stå i ro.

Forkortelsen G.R.E.S. eller «Grêmio Recreativo Escola de Samba», betyr «Den rekreative forening sambaskolen». En sambaskole er kjernen i et lokalsamfunn i Brasil. I Norge kan man kanskje bruke ordet velforening, men betydningen er på langt nær den samme som en sambaskole i Rio de Janeiro. I Rio de Janeiro stiller sambaskolene med 3000-4000 medlemmer i paraden på Sambadromo. G.R.E.S. Unidos de Oslo jobber hele tiden for å være så autentisk en brasiliansk sambaskole. For å bli en sambaskole stilles en rekke kriterier, og frem til G.R.E.S. Unidos de Oslo innfrir disse kravene, vil du se oss om en Bloco.

G.R.E.S Unidos de Oslo kan også bookes til alle typer oppdrag. Vi kan tilby show, parader eller undervisning. Våre instruktører arbeider også med teambuilding og undervisning i skoler og for bedrifter som ønsker en annerledes måte å samarbeide på.

Foto: Jan Ove Brenden